
PRZYPOMINAMY
O KONIECZNOŚCI ZGŁASZANIA SIĘ Z DZIEĆMI NA BADANIA LEKARSKIE
I ZWROCIE KART BILANSOWYCH DO GABINETU PIELEGNIARKI SZKOLNEJ
Od pierwszych dni życia nasze dzieci są poddawane różnym badaniom, testom, których wyniki są zapisywane w tabelkach i porównywane. Wszystko to w celu sprawdzenia, czy dzieci rozwijają się prawidłowo, ponieważ podczas testów przesiewowych czy badań bilansowych można wykryć wiele wad – typu płaskostopie, wady wymowy, czy wzroku.
Częstotliwość porad patronażowych i bilansów przeprowadzanych przez: lekarzy pierwszego kontaktu dziecka, pielęgniarki, higienistki lub pielęgniarki w szkołach, określa Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 24 września 2013 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej. Zgodnie z tym rozporządzeniem, pielęgniarka szkolna wykonuje badania profilaktyczne do badania bilansowego lekarskiego oraz badanie przesiewowe dziecka w terminach:
(W przypadku niewykonania badania w terminie, testy przesiewowe wykonywane są w klasie I szkoły podstawowej)
Test do wykrywania zaburzeń:
1) rozwoju fizycznego – pomiary: wysokości i masy ciała, w tym określenie współczynnika masy ciała (Body Mass Index – BMI);
2) układu ruchu, w tym bocznego skrzywienia kręgosłupa, zniekształceń statycznych kończyn dolnych;
3) w kierunku zeza (Cover test, test Hirschberga);
4) ostrości wzroku;
5) słuchu (badanie orientacyjne szeptem);
6) ciśnienia tętniczego krwi.
7) orientacyjne wykrywanie wad wymowy.
Test do wykrywania zaburzeń:
1) rozwoju fizycznego – pomiary: wysokości i masy ciała, w tym określenie współczynnika masy ciała (Body Mass Index – BMI);
2) układu ruchu, w tym bocznego skrzywienia kręgosłupa, zniekształceń statycznych kończyn dolnych;
3) w kierunku zeza (Cover test, test Hirschberga);
4) ostrości wzroku;
5) widzenia barw;
6) ciśnienia tętniczego krwi;
7) słuchu (badanie orientacyjne szeptem);
8) orientacyjne wykrywanie wad wymowy.
Test do wykrywania zaburzeń:
1) rozwoju fizycznego – pomiary: wysokości i masy ciała, w tym określenie współczynnika masy ciała (Body Mass Index – BMI);
2) układu ruchu, w tym bocznego skrzywienia kręgosłupa i pogłębionej kifozy piersiowej;
3) w kierunku zeza (Cover test, test Hirschberga);
4) ostrości wzroku;
5) widzenia barw;
6) ciśnienia tętniczego krwi;
7) słuchu (badanie orientacyjne szeptem).
Test do wykrywania zaburzeń:
1) rozwoju fizycznego – pomiary: wysokości i masy ciała, w tym określenie współczynnika masy ciała (Body Mass Index – BMI);
2) układu ruchu, w tym bocznego skrzywienia kręgosłupa i pogłębionej kifozy piersiowej;
3) w kierunku zeza (Cover test, test Hirschberga);
3) ostrości wzroku;
4) słuchu (badanie orientacyjne szeptem);
5) ciśnienia tętniczego krwi;
6) słuchu (badanie orientacyjne szeptem).