• 504 993 537
  • kontakt@venimed.pl
  • 61-160 Daszewice ul. Leśna 1

 

                                                                                                                                                                                                                                 

 

PRZYPOMINAMY

O KONIECZNOŚCI ZGŁASZANIA SIĘ Z DZIEĆMI NA BADANIA LEKARSKIE

I ZWROCIE KART BILANSOWYCH DO GABINETU PIELEGNIARKI SZKOLNEJ

Od pierwszych dni życia nasze dzieci są poddawane różnym badaniom, testom, których wyniki są zapisywane w tabelkach i porównywane. Wszystko to w celu sprawdzenia, czy dzieci rozwijają się prawidłowo, ponieważ podczas testów przesiewowych czy badań bilansowych można wykryć wiele wad – typu płaskostopie, wady wymowy, czy wzroku.

Częstotliwość porad patronażowych i bilansów przeprowadzanych przez: lekarzy pierwszego kontaktu dziecka, pielęgniarki, higienistki lub pielęgniarki w szkołach, określa Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 24 września 2013 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej. Zgodnie z tym rozporządzeniem, pielęgniarka szkolna wykonuje badania profilaktyczne do badania bilansowego lekarskiego oraz badanie przesiewowe dziecka w terminach:

  • Roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne

(W przypadku niewykonania badania w terminie, testy przesiewowe wykonywane są w klasie I szkoły podstawowej)

Test do wykrywania zaburzeń:

1) rozwoju fizycznego – pomiary: wysokości i masy ciała, w tym określenie współczynnika masy ciała (Body Mass Index – BMI);

2) układu ruchu, w tym bocznego skrzywienia kręgosłupa, zniekształceń statycznych kończyn dolnych;

3) w kierunku zeza (Cover test, test Hirschberga);

4) ostrości wzroku;

5) słuchu (badanie orientacyjne szeptem);

6) ciśnienia tętniczego krwi.

7) orientacyjne wykrywanie wad wymowy.

  • Klasa III szkoły podstawowej

Test do wykrywania zaburzeń:

1) rozwoju fizycznego – pomiary: wysokości i masy ciała, w tym określenie współczynnika masy ciała (Body Mass Index – BMI);

2) układu ruchu, w tym bocznego skrzywienia kręgosłupa, zniekształceń statycznych kończyn dolnych;

3) w kierunku zeza (Cover test, test Hirschberga);

4) ostrości wzroku;

5) widzenia barw;

6) ciśnienia tętniczego krwi;

7) słuchu (badanie orientacyjne szeptem);

8) orientacyjne wykrywanie wad wymowy.

  • Klasa V szkoły podstawowej- badanie przesiewowe

Test do wykrywania zaburzeń:

1) rozwoju fizycznego – pomiary: wysokości i masy ciała, w tym określenie współczynnika masy ciała (Body Mass Index – BMI);

2) układu ruchu, w tym bocznego skrzywienia kręgosłupa i pogłębionej kifozy piersiowej;

3) w kierunku zeza (Cover test, test Hirschberga);

4) ostrości wzroku;

5) widzenia barw;

6) ciśnienia tętniczego krwi;

7) słuchu (badanie orientacyjne szeptem).

  • Klasa VII szkoły podstawowej

Test do wykrywania zaburzeń:

1) rozwoju fizycznego – pomiary: wysokości i masy ciała, w tym określenie współczynnika masy ciała (Body Mass Index – BMI);

2) układu ruchu, w tym bocznego skrzywienia kręgosłupa i pogłębionej kifozy piersiowej;

3) w kierunku zeza (Cover test, test Hirschberga);

3) ostrości wzroku;

4) słuchu (badanie orientacyjne szeptem);

5) ciśnienia tętniczego krwi;

6) słuchu (badanie orientacyjne szeptem).